І вийшло ніби непогано. Редакція IT-Mama продалася крізь канцелярит та переливання із пустого в порожнє і розповідає, які з’явилися зміни. 

Почалося впровадження «наскрізних ліній»

Готуючись до запуску Нової української школи в 2018 році МОН потихеньку впроваджує наскрізні лінії — систему, яка допомогла б створити цілісну систему світосприйняття у дитини. На даному етапі впроваджено 4 з 10 концепцій: це «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток».

study-1968077_1280

Як це буде виглядати у МОН одразу ж і пояснюють:

Скажімо, у межах наскрізної лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» учні дізнаватимуться, як правильно формувати свій бюджет, робити заощадження, інвестувати чи брати кредит. І вивчатимуть це не лише на уроках математики чи інформатики, а й мови, літератури та навіть біології. Наприклад, у 5-му класі під час читання твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» звертаємо увагу на «менеджерські здібності» головного героя, який перетворив неприємну роботу з фарбування паркану на яскравий і ефективний «підприємницький проект».  

Зміни у програмах

Незначних змін зазнали майже усі програми, які є у 5-9 класах. Подивитися повний перелік того, що відбулося, із розбивкою на предмети можна отут, а цілісна картина доступна у вигляді PDF-документу. Слід відмітити, що у змінах приймала участь робоча група онлайн-платформи безкоштовних курсів EdEra, а значить, є шанс на корисні просування, а не на імітацію.

Отож, у навчальному році 2017/2018 нас чекають такі зміни:

В українській мові усі творчі роботи тепер матимуть виразне практичне спрямування (наприклад, твори будуть про фінансову грамотність на на інші «життєві» теми, а не як Остап пас ягнят.

В українській літературі в усіх класах перерозподілено кількість годин на вивчення творів. Так, у 5 класі вилучено по 2 години на вивчення народних казок та загадок, прислів’їв і приказок, але додано по годині на творчість Василя Симоненка, Леоніда Глібова, Зірки Мензатюк та Євгена Гуцала.

В рамках вивчення сучасної української літератури в 7 класі альтернативно пропонується вивчати «Русалоньку із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Марини Павленко чи «Аргонавтів» Степана Процюка.

Історію п’ятикласники будуть освоювати з курсу «Вступ до історії», а у програмах для дітей 7-9 класів Історія України буде нарешті йти пліч о пліч з програмою Історії всесвітньої.

school-1600401_1280

Розширено список для альтернативного вивчення із зарубіжної літератури – перелік поповнився «Сніговою королевою» Ганса Андерсона (5 клас) та «Собачим серцем» Михайла Булгакова (9 клас). А у список для додаткового читання потрапили твори «Мій дідусь був черешнею» Анджели Нанетті, «Чи вмієш ти свистати, Юганно?» Ульфа Cтарка.

Систему вивчення іноземних мов нарешті теж зробили цивілізованою: після 9 класу учні ЗНЗ, які вивчають першу іноземну мову, досягають рівня А2+, учні спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземної мови – В1, а ті, хто оволодіває другою іноземною мовою – рівня А2.

До модулів фізкультури додано регбі, корфбол, петанк, фехтування, військово-спортивні ігри, степ-аеробіка та чирлідінг.

Трудове навчання тепер не ділитиметься на дівчачий та хлопчачий блок — кому що подобається, то і буде. І замість освоєння інструментів позаминулого століття обіцяють роботу над проектами які мають практичну цінність.

«Основи здоров’я» будуть навчати безпеці в інтернеті.

Математика стала легше — було вилучено «зайвий» матеріал, зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень, а більшості задач надано практичний зміст.

На інформатиці учні раніше вивчатимуть комп’ютерну графіку (6 клас), текстовий процесор (8-й), створення та публікацію веб-ресурсів (8-й). Натомість у 9 клас додано 3D-графіку та основи бази даних.

Проблему перевантаженості вирішували й у курсі біології: 40% матеріалу з кожної теми виділено в опційне навчання, тобто вчитель, а не підручник, буде визначати шо вивчати.

Орієнтир на компетентності

На перше місце програм винесено очікувані результати навчальної діяльності учня, тобто: які компетентності мають формуватися у дитини під час вивчення певної теми. У такому разі вчителю не потрібно концентрувати всю увагу на змісті матеріалу: він має чіткі орієнтири у вигляді 10 компетентностей та їх компонентів, спираючись на які, він будує свою роботу.

До ключових компетентностей належать, приміром, спілкування державною та іноземною мовами, математична та інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність тощо.

classroom-2093743_1280

Кожен з очікуваних результатів навчання містить три компоненти: знаннєвий, діяльнісний та ціннісний. У першому передбачено, що називає чи пояснює учень, у другому – що вміє, знаходить, обирає, а в третьому – що оцінює, усвідомлює, які висновки робить. Прочитати більше про зміни у кожному предметі можна отут, ну а редакція IT-Mama поздоровляє батьків та учнів з тим, що навчання стало трохи адекватнішим.