Навколо вивчення іноземної мови з дитинства завжди багато чуток. Дехто боїться, що це може вплинути на вимову, інші мами переживають, що малюк взагалі не зможе нормально вивчити ні рідну, ні іноземну мову. Є навіть чутки, що дитина, яка з грудного віку вивчає мови, буде розмовляти на суржику з двох мов! Редакція IT-Mama розбирається, що правда, а що — страшилка для батьків.

Щоб краще зрозуміти проблему, ми використали два підходи: дані наукових досліджень та експертну думку педагогів Helen Doron English.

Міф 1: двомовні з дитинства діти знають менше слів, ніж їх однолітки, і гірше розмовляють рідною мовою

Виглядає досить переконливо — це ж дитині треба знати у два рази більше слів (і рідною мовою, і іноземною), а де ж їх узяти? Але насправді, це не правда.

Ось що кажуть з цього приводу дослідження:

У 1990-х роках питання словникового запасу вивчали доктор Барбара Зурер Пірсон, дослідниця в області володіння мовою з дитинства, та її колега Сільвія Фернандес. У своїй роботі вони цікавилися розвитком лексики англо-іспанських двомовних дітей у віці від 8 до 30 місяців. Вони виявили, що швидкість і темп розвитку двомовних лексичних знань були такі ж, як і у одномовних дітей. Крім того, загальний лексичний запас цих дітей (з урахуванням обох мов) не відрізнявся від числа одномовних, але їх словниковий запас однієї мови був дещо менше. Таким чином, було доведено, що двомовні діти знають стільки ж слів, скільки їх одномовні однолітки, якщо враховувати обидві мови, але запас лексики однієї з мов окремо може бути меншим.

helen doron english

Майже двадцять років потому, дослідження Дайани Пулен-Дюбуа, Еллена Білостока, Агнеси Блей, Олександра Полонія та Джесіки Йотт підтвердили і розширили ці дані. Вчені порівняли лексичний розвиток дворічних одномовних і двомовних дітей. Вони також виявили, що загальний розмір словникового запасу, отриманий для одномовних слів і двомовних слів, статистично не відрізняється. Що стосується розміру словника однієї з мов, то він був меншим у двомовних дітей.

Думка педагогів Helen Doron English:

Якщо дитина починає вивчення англійської з 3-х місяців, то ця мова стає для неї другою рідною. Якою мовою мама розмовляє, такою мовою і почне говорити дитина, якщо ж в сім’ї звучить дві, три мови, відповідно і дитина знатиме їх всі. Таким чином, в 1 чи 1,5, коли малюк почне говорити, для нього буде однаково легко сприймати чи повторювати слова обома мовами.

Міф 2: краще вивчати іноземну мову, починаючи з 10 років

І справді, здавалося б, у більш пізньому віці дитина вміє і читати, і писати, і розуміє різницю між мовами, граматикою та іншими нюансами, а отже їй буде легше вивчати іноземну мову. Але все не зовсім так.

Результати досліджень кажуть, що:

При класичному підході у вивченні мови — уроки по декілька разів на тиждень, діти більш старшого віку показують кращі результати, порівняно з молодшими. До 14-16 років у дітей вже достатньо розвинені навички навчання, і вивчення мови у них проходить легше і швидше. Результати тестування поліпшуються з віком, і раннє вивчення мови не дає явно виражених переваг.

helen doron english

Але чим більше занурення в мову у дитини в ранньому віці, тим кращі результати він показує в майбутньому. В до-підлітковому віці дитина освоює другу мову за принципом рідної. І якщо дитина освоїла англійську мову до шести-семи років, рівень володіння мовою у неї буде на рівні носія або близько до нього. Ті, хто почав вивчати мову в ранньому віці показують кращі результати в морфології (структура слів), синтаксисі (формування фраз і пропозицій) і вимові. Про це свідчить, наприклад, дослідження Кароліни Муноз, яка вивчала вплив віку вивчення на володіння мовою у іспано-каталонських білінгвілів. Крім того, такі ж висновки наведені у книзі доктора Коліна Бейкера «Гід по білінгвізму для батьків та вчителів». Доктор Колін Бейкер — професор у центрі дослідження білінгвізму при Бангорському університеті в Уельсі. Він є автором п’ятнадцяти книг і понад п’ятдесяти статей по двомовності і двомовній освіті.

Думка педагогів Helen Doron English:

Чим раніше починати вивчення мови, тим краще! Все, що дитина вивчає до 3-х річного віку, вона знатиме завжди. Чим менша дитина, тим легше вона сприймає мову. До 3х років мама має бути присутня на заняттях, так як малюку потрібна буде її допомога: виготовлення поробок, виконання різних завдань та активностей. З 3х річного віку дитина здатна робити все самостійно.

Міф 3: раннє вивчення іноземної мови може спричинити порушення вимови

По секрету, педагоги Helen Doron English розповіли редакції, що деякі батьки впевнені, що іноземна мова може впливати на вимову і провокувати порушення мовлення, та й взагалі доводити дитину до логопеда. Але і тут, як кажуть, з великої хмари — малий дощ.

Наукові дослідження доводять:

По-перше, немає доказів, що білінгвізм та раннє вивчення іноземної мови впливають на дефекти мовлення.

По-друге, навіть у дітей із порушеннями мовлення, вивчення другої мови не призвело до погіршення вже наявних проблем.

helen doron english

І нарешті останнє — порушення мовлення частіше виникають з фізіологічних причин, а вже потім — з зовнішніх, тож якщо дитина має вади мовлення, то перш за все треба консультуватися з лікарем, а не шукати проблему в іншій мові.

Думка педагогів Helen Doron English:

Раннє вивчення мови не може мати негативних наслідків для дитини, а особливо впливати на проблеми з мовленням. Загалом, наслідки лише позитивні: крім вивчення мови розвивається мислення, дрібна моторика, вивчається мова жестів, розвиваються творчі здібності.

Міф 4: неможливо вивчити іноземну мову без занурення у середовище, особливо у сім’ї, де говорять українською або російською

Досить слушне зауваження, адже де дитині в Україні практикувати мову, окрім як на заняттях та вдома? Але не все так страшно: завдяки зусиллям батьків вивчення мови цілком можливе.

Дослідження доводять:

Джордж Сондерс у своїй доповіді «Штучний білінгвізм — чи обов’язкова невдача?» на восьмому всесвітньому конгресі лінгвістів довів, що не обов’язково бути носіями мови, щоб навчити дитину розмовляти нею. Коригування словникового запасу та вимови можливо на заняттях, але регулярне спілкування вдома дозволяє дитині відчувати себе впевнено та розкривати потенціал при першому ж контакті з англомовною середою. Сондерс також наголошує, що є і переваги: наприклад батьки, які спілкуються із дітьми іноземною, але не рідною мовою, не мають із нею емоційного зв’язку, а отже можуть бути більш толерантними та спокійними до хиб дитини під час вивчення.

helen doron english

Думка педагогів Helen Doron English:

З дитиною, яка вивчає мову не у середовищі, постійно потрібно розмовляти, адже тільки так на перших порах вона сприймає та вивчає оточуючий світ і мову. Мамі потрібно включати музику англійською, співати колискові, роблячи масаж для малюка називати частини тіла англійською, всі іграшки, картинки, посуд, все, що цікавить дитину потрібно вживати іноземною мовою. Читати казки та історії, дивитися мультфільми та гратися англійською.

Міф 5: дитина буде розмовляти «суржиком» із рідної мови та англійської

І правда — як малюку у віці року або двох розрізняти, що є що, і усвідомлювати різницю між мовами? Але і тут не все так однозначно!

Що кажуть дослідження:

Діти вже з народження розрізняють де рідна мова, а де — ні. Дослідження Патриція Куль показали, що діти створюють «карту» мову у своєму мозку і звертаються мови, яку потребують у певний момент. Двомовні діти можуть переходити з однієї мови на іншу і використовувати певні слова, запозичені з іншої мови, коли не можуть згадати аналоги. Але це не показник того, що вони плутаються у мовах, а навпаки — вони використовують обидві мови і вдосконалюють їх.

IMG_5512

Дослідник білінгвізму, доктор Франсуа Горже, пише, що у соціальній групі людей, які спілкуються однією мовою, двомовні діти легко вибирають потрібну мову і не переходять від однієї до іншої, що означає свідоме використання отриманих знань.

Думка педагогів Helen Doron English:

В 2-2,5 роки дитина вже легко може переключатися між всіма вивченими мовами і розділяє їх використання.

Отже, як бачите, вивчення мови з зовсім малого віку не таке й вже страшне і навпаки несе вдосталь користі для дитини. До того ж, правильна методика і оточення дозволяють максимально ефективно і комфортно навчатися навіть найменшим дітлахам.  А ми в IT-Mama знаємо, де шукати такі місця.